Historie | MQ Marqet
1950’ERNE
I begyndelsen af halvtredserne var moden forsigtig i Sverige. I Europa havde krigen for nylig raset, og der var en længsel efter det “normale”. Mændene var pænt klædt i skjorte, slips og jakkesæt, mens kvinderne gik i vide nederdele og kjoler. I enhver dansk og svensk by med respekt for sig selv var der et par herre- og damemodebutikker, hvoraf en ofte dominerede.
I 1957, samme år som hunden Laika blev sendt ud i rummet, samledes en række modebutiksejere i Stockholm. De mødtes for at diskutere, om de kunne reklamere sammen i stedet for hver for sig. Mødet førte til, at 25 herre- og damebutikker indledte et samarbejde, som den 18. marts 1958 antog navnet Detex AB. Direktør blev Lennart Carlsson, som skulle komme til at lede MQ i over 30 år. Hovedkontoret blev placeret i de nybyggede højhuse som i Sverige går under navnet ”Hötorgsskraporna”, og med det blev det første skridt taget, mod det der i dag er MQ Marqet.
1960’ERNE
I tresserne begyndte unge mennesker i stigende grad at styre modeverdenen. Popstjerner fra hele verden bliver stilikoner med enorm magt over moden.
I 1961 flytter Detex AB (nu MQ) til byen Borås (som i dag er kendt for at huse mange tekstilvirksomheder). På denne tid havde dame- og herresiden forskellige navne for deres fælles profiler: »Modegruppen« på damesiden og »Man Group« på herresiden.
1970’ERNE
70'erne kan beskrives som et årti hvor fokus på personlig stil var et must. »Du er, hvad du har på« var sloganet, og flipperne, hippier, punkere, konservativt klædte og jeans-elskende diskodronninger blev alle set i gadebilledet på én og samme tid.
I 1979 bliver Detex AB omdøbt til MAN-QVINNY AB. I løbet af halvfjerdserne åbner en række MAN- og QVINNY-butikker over hele Sverige. Butikkerne i MAN-QVINNY AB begynder at ligne hinanden mere og mere.
1980'ERNE
Det blev kaldt 'power dressing' og fik stor indflydelse i 80'erne. Arbejde og individuelle præstationer blev dyrket, og moden var velklædt og dyr
I 1988 lanceres MAN og QVINNY i Sverige under det fælles MQ-mærke. Herre- og dametøj sælges i stigende grad i fælles butikker, og sortimentet bliver mere skræddersyet.
1989 forlader Lennart Carlsson sin stilling som direktør efter mere end 30 år i virksomheden.
1990'ERNE
I begyndelsen af 1990'erne blev Europa ramt af recession, og folk begyndte at spare mere. Discountkæderne konkurrerede hårdt for at have de laveste priser. Samtidig bliver det stadig vigtigere, hvilket tøjmærke man går i.
I 1993 påbegynder MQ en større omorganisering og går fra at være en frivillig kæde til en mere franchiselignende ledelse. På dette tidspunkt rekrutteres en række nye butikker med stor succes. Ved årets udgang havde MQ 105 butikker fordelt over hele Sverige.
2000’ERNE
I begyndelsen af 2000 tallet opstår der en retrokultur, som henter inspiration fra både 50'ernes og 60'ernes klassiske modekultur. Det bliver vigtigere at skabe en personlig stil med moderigtige basisvarer og accessories, end at følge tidens direktiver til punkt og prikke. Mænd bliver mere og mere interesserede i mode, og markedet udvikler sig derefter.
2006 bliver investeringsselskabet CapMan hovedaktionær i MQ Holding. Butikkerne opkøbes og profileringen af MQ forfines. Dertil kundetilpasses butikkerne endnu mere.
2010’ERNE
2010 blev MQ Holding børsnoteret på NASDAQ OMX Stockholm.
2016 opkøbte man tøjkæden Joy, som herefter blev en del af koncernen. Joy startede som en enkelt butik i 1971 og voksede sig derefter til en landsdækkende kæde. På dette tidspunkt har koncernen 120 MQ-butikker samt 45 Joy butikker.
2019 Efter et omfattende struktureringsarbejde lancerede man, under ny ledelse, koncernens nye markedsposition med stort fokus på målgrupper og markedsposition. På baggrund af dette arbejde kunne man udvikle koncernens sortiment.
2020’ERNE
2020
Som følge af pandemien, der lammede verden, blev MQ Holding erklæret konkurs. Virksomheden blev dog kort efter overtaget af et privatejet selskab under navnet MQ Marqet AB. Virksomheden fortsætter sin forandringsrejse med udviklingen af et populært sortiment med klasse og kvalitet til sin målgruppe samt med et øget fokus på e-handel. Det nye selskab startede op med 90 butikker rundt om i Sverige, og selskabets hovedkontor flyttes til nye lokaler, tæt på forlystelsesparken Liseberg, i Göteborg. En helt ny medlemsklub lanceres, og fokus er på at styrke virksomhedens eget sortiment i kombination med nogle få nøje udvalgte eksterne mærker.
I løbet af efteråret lanceres MQ's egne mærker på Zalando, og syv nye markeder i Europa åbnes for virksomheden.
2021
MQ lancerer sit nye brand Stockh lm Studio med stor salgssucces. MQ opkøber dertil varemærket Dobber og bliver dermed ejer af et af sine bedst sælgende brands. Virksomheden flytter sit centrallager og implementerer en Autostore-løsning for at strømline sit vareflow.
2022
MQ lancerer sin B2B-forretning og MQ Services. Den nyligt lancerede kundeklub når 600.000 aktive svenske medlemmer. Regnskabsåret 2022-2023 er et succesfuldt år for MQ, som øger sin markedsandel i 15 måneder i træk og øger sin synlighed i medierne, fra modepressen til sociale medier og tv. MQ når dette år op på en milliard i omsætning.
2023
Her lyder startskuddet til MQ second hand. Zalando-forretningen fortsætter med at vise stærk salgsvækst. Et nyt butikskoncept lanceres for at forbedre kundeoplevelsen, og to nye butikker åbnes i løbet af året. B2B-forretningen tredobler sin omsætning i forhold til året før, og væksten inden for second hand er betydelig.
2024
MQ fortsætter sin ekspansion. Der åbnes flere nye butikker, og MQ starter sin egen e-handel i Finland.
Second Hand udvides til at omfatte 50 butikker i hele Sverige.
RFID (radiofrekvensidentifikation) implementeres og rulles ud i alle butikker som et afgørende værktøj til en kundeoplevelse i verdensklasse.
2025
MQ starter året med at lancere sin egen e-handel i Danmark.